Nu de brandstofprijzen de pan uitrijzen is het de vraag hoe je als eigen rijder de gestegen kosten het hoofd kunt bieden. Alleen heb je op korte termijn weinig invloed op je kosten en op de uurtarieven die je kunt vragen. Daarom is het verstandig om alvast een toekomststrategie te bepalen: wel of niet overstappen op elektrisch rijden en wanneer dan wel? Vanaf 1 juni 2022 geeft de overheid namelijk een aanschafsubsidie voor emissievrije trucks. Daarom zetten wij in deze blog de mogelijkheden op een rij. DOOR JORIS SPUESENS
Niets laat zich zo moeilijk voorspellen als de toekomst. Toch zijn er bepaalde tendensen in de huidige maatschappij die onvermijdelijk lijken. Elektrificatie van het transport is er daar een van. Als het al niet komt door de gestegen prijzen van fossiele brandstoffen, dan wel door de voortgaande technologische ontwikkelingen en de noodzaak om de CO2-uitstoot te verkleinen. Elektrisch rijden is daarom een activiteit waarvoor de overheid de portemonnee wil trekken.
Veel sceptici zeggen dat elektrisch rijden voor vrachtauto’s pas in de verre toekomst zal doorbreken. Dat het een tijdje gaat duren, is ongetwijfeld het geval, want veel elektrische trucks zijn er nog niet te koop. Dat neemt niet weg dat je investeringen ook niet van vandaag op morgen doet. Het is dus verstandig om nu alvast meer informatie te zoeken over elektrisch rijden.
Zoals het er nu naar uitziet, zal de doorbraak van nieuwe methoden om waterstof te maken belangrijk zijn voor de grote doorbraak van elektrische trucks. Rijden op accu’s alleen is namelijk duur, zwaar en biedt te weinig rijbereik voor (zwaar) transport. Met waterstof kun je grotere afstanden afleggen zonder te hoeven bijvullen. Wie acht uur per dag moet rijden om zijn omzet op peil te houden, kan het zich meestal niet veroorloven om vier uur te laden. Maar waterstof alleen biedt te weinig vermogen in heuvels en bergen. Daarom zijn elektrische trucks op waterstof ook voorzien van accupakketten om extra vermogen te leveren en remenergie op te slaan.
Wat sceptici ook roepen, elektrisch rijden op accu’s, vooral in personenauto’s, blijft oprukken. Zoals we al van laptops en mobiele telefoons weten, kunnen accu’s steeds meer energie leveren, terwijl ze tegelijkertijd kleiner worden. De kans dat er op een bepaald moment batterijen komen die sterk genoeg zijn om elektrische trucks aan te drijven, is dus groot. Een geruststellend idee is dat accupakketten eenvoudiger te wisselen zijn dan een fossiele brandstofmotor en het onderhoud van elektrische aandrijflijnen goedkoper is. En weet je al dat zowel een waterstof-, als een batterijaandrijving een elektrische aandrijflijn heeft?
Grote vrachtwagenbouwers, zoals Volvo, brengen trucks op de markt die een aandrijflijn hebben die op waterstof én batterijen rijden, zoals blijkt uit de volgende tekst op de website van Volvo Trucks: “Omdat een waterstoftruck ook in staat moet zijn om piekvermogen te leveren voor het rijden met zware lading in bijvoorbeeld heuvel- of bergachtig terrein, zijn extra accu’s noodzakelijk. Bovendien kun je de energie die ontstaat bij het remmen in een accu opslaan en later weer gebruiken wanneer extra vermogen nodig is. Een waterstoftruck heeft daarom nog steeds forse accu’s aan boord. Daarnaast zullen er achterop de cabine tanks geïnstalleerd moeten worden om de waterstof in mee te kunnen nemen. Om langere trucks voor de opslag van waterstof toe te kunnen staan, dient de Europese wetgeving hier de komende jaren op aangepast te worden.”
Dat brengt je automatisch op het volgende punt: hoe zit het eigenlijk met regelgeving en subsidies? De overheid ondersteunt vanaf halverwege dit jaar de aanschaf van elektrische vrachtwagens met 40% voor grote ondernemingen tot 60% voor kleine ondernemingen. In het Klimaatakkoord staat dat de transportsector in 2050 uitstootvrij moet zijn. Hoe langer je wacht hoe lager de subsidie naar verwachting zal zijn, maar in verband met de aanloopkosten zullen elektrische trucks ook steeds goedkoper worden en dus wordt de terugverdientijd vanzelf steeds korter.
Als je besluit om op waterstof te gaan rijden, dan wil je natuurlijk ook weten waar je kunt tanken. Hoewel er op dit moment nog niet veel waterstoftankstations zijn, hebben we gelukkig wel allerlei apps en overzchtskaarten om ze te vinden. Met een beetje strategisch rijden kom je dus altijd wel op je bestemming.
Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, staat al langer bekend als leverancier van hybride personenwagens (auto’s die zowel fossiele brandstof als een batterij gebruiken). De Japanners zetten dus niet al hun kaarten op waterstof, of batterijen (zoals bijvoorbeeld Tesla wel heeft gedaan). Voor trucks valt de keus van Toyota wel op waterstof, maar gezien de houding van Volvo zal daar ook een batterij bij horen. Als de grootste daarvoor kiest, dan weet je dat de markt waarschijnlijk gaat volgen. De meeste autofabrikanten werken tegenwoordig samen om ontwikkelkosten te delen en volgen met argusogen wat de rivalen doen om te overleven in de wereldwijde concurrentiestrijd. Met grote partijen als Volvo en Toyota die kiezen voor waterstof weet je zeker dat waterstoftechnologie inmiddels rijp en betrouwbaar is.
Tot nu toe lijkt het erop dat steeds meer overheden en fabrikanten kiezen voor elektrische aandrijflijnen op waterstof voor zwaar transport. De conclusie is dat je als eigen rijder niet meteen hoeft over te stappen van fossiel naar elektrisch, maar er wel goed aan doet om je alvast te oriënteren. Het goede nieuws is dat je dus niet hoeft te stressen. Omdat regelgeving, productie van elektrische trucks en investeren langetermijnprojecten zijn, heb jij nog ruimschoots de tijd om je voor te bereiden op nieuwe ontwikkelingen. En die zijn best wel interessant. Wat denk je ervan om bijvoorbeeld om een aanhanger te rijden die vol ligt met zonnepanelen, zodat je als een soort camperreiziger overal beschikt over je eigen zonnestroom en een verre reis in het buitenland steeds meer op een soort vakantie begint te lijken?
JORIS SPUESENS IS FREELANCE TRENDWATCHER EN RIJDT AL SINDS 2014 IN ELEKTRISCHE AUTO’S. HIJ IS DE EERSTE IN NEDERLAND DIE EEN ELEKTRISCHE BESTELBUS HEEFT OMGEBOUWD TOT MOBIEL KANTOOR OM DE ONTWIKKELING VAN ELEKTRISCH TRANSPORT AAN DEN LIJVE TE ONDERVINDEN. ONDERWEG TIJDENS HET LADEN BEANTWOORDT HIJ VELE VRAGEN VAN NIEUWSGIERIGE NEDERLANDERS DIE NOG NOOIT ZO’N GROTE ELEKTRISCHE BESTELBUS HEBBEN GEZIEN.